Koukuttavaa.

Latauksen tilan ja kilometrien vahtaaminen tekee hybridiautoilusta alkuun lähes pelillistetyn tapahtuman.

KUVA: Niko Rouhiainen

Pistokkeesta ladattava hybridi on tällä hetkellä suomalaisen vihertäjän varteenotettavin valinta. Kian mielenkiintoisin vaihtoehto tähän skeneen on korimalliltaan edukseen muotoiltu, C-segmentin keskikokoiseksi kaupunkimaasturiksi tai perheautoksi luokiteltava Niro Plug-In. Viime vuonna esitelty perus-hybridi mukaan lukien Niroja on myyty Suomessa jo yli 1 000 kappaletta.

Niro käyttää rinnakkaishybridijärjestelmää, joka vaihtaa poltto- ja sähkömoottorin välillä tai hyödyntää samanaikaisesti molempia ja lataa akustoa ajossa aina kun mahdollista. Ladattavan hybridin CO2-päästöt ovat vain 29 grammaa kilometrillä. Vaihtaminen polttomoottorista sähköön ja päinvastoin tapahtuu itsestään tai painikkeesta, ja käy miellyttävän huomaamattomasti.

Kun akun varaus ei ole riittävä, järjestelmä vaihtaa automaattisesti hybriditilaan ja lopuksi pelkkään polttomoottoriin. Järjestelmän regeneratiivinen jarrutus hyödyntää nopeuden hidastumisen, tallentaa energiaa ja varastoi sen akkuun.

Vihreällä mennään sähkön, harmaalla polttoaineen tai molempien voimin.

Sinisellä sähköenergiaa kerääntyy talteen moottori- ja mekaanisen jarrutuksen aikana.

KUVA: Niko Rouhiainen

Pelkän sähkön luvataan riittävän jopa 58 kilometrin matkalle. Täysin sekalaisessa koeajossa pääsimme keskimäärin 45 kilometriä sähköllä. Polttoainetta hybridiajossa kului pihistelemällä noin 1,6 litraa, ja reippaasti polkemalla noin 3,7 litraa sadalla kilometrillä. Sähkömoottori heräilee henkiin jeesaamaan matkan taittumista aina, kun akustossa jaksaa vähänkin ioni liikahtaa. Tekniken's Värld -lehden lataushybriditestissä Niro ylsi markkinoiden kolmanneksi parhaimpaan, 52,1 kilometrin matkaan pelkällä sähköllä.

Mittariston 7-tuumaisesta näytöstä ja keskikonsolin 8-tuumaisesta viihdejärjestelmästä tulee vahdattua lähes maanisella intensiteetillä pelillistettyä kulutuskäyttäytymistä.

Turvallisuuspuolella Kian Drive Wise -teknologiaan kuuluvat muun muassa automaattinen hätäjarrujärjestelmä, pysäköintitutkat ja mukautuva vakionopeussäädin.

Ohjaamo on perusasiallinen ja perus-Niroa varustellumpi.

Kuljettajan istuin saisi olla muodoiltaan tukevampi.

KUVA: Niko Rouhiainen

Kia Niron kaltaisen ladattavan hybridin kanssa aamuruuhkassa seistessä tulee kerta toisensa jälkeen ajateltua, miksi polttoainetta pitäisi tuhlata lyhytluonteisessa ajossa, kun teknologia mahdollistaa lähes saasteettoman sähköetenemisen.

Maantiellä Niroon toivoisi lisää äänieristystä ja moottoritiellä suuntavakautta. Tuolloin myös kulutuslukemat kasvavat helposti noin viiteen litraan.

Kuljettajan istuin saisi olla vähemmän levymäinen.

Ohjaamo sinänsä on luokkaa parempi kuin perus-Niroissa. Takapenkillä tilaa riittää mukavasti. Peräosastolla on leveyttä vaan ei syvyyttä.

Perushyvät tilat.

Takapenkillä tilaa riittää mukavasti. Peräosastolla on leveyttä vaan ei syvyyttä.

KUVA: Niko Rouhiainen

Kia Niro 1,6 GDI Plug-in hybrid

Bensiinimoottori: 1 580 cm3, 77,2 kW (105 hv), 147 Nm

Sähkömoottori: Synkronimoottori, 44,5 kW (60,5 hv), 170 Nm

Hybridijärjestelmän suurin teho ja vääntö: 103,6 kW (141 hv), 265 Nm

Huippunopeus: 172 km/h

Kiihtyvyys: 10,8 s (0–100 km/h)

Yhdistetty kulutus: 1,3 l / 100 km

Akun energiasisältö: 8,9 kWh

Sähkönkulutus: 98 Wh/km

CO2 päästöt: 29 g / km

Ajomatka sähköllä: 58 km / lataus

Autoetu: 715–785 euroa vapaa, 565–635 euroa käyttö

Hinta: Mallisto alkaen 36 490 euroa

Kätevää.

Kian tietoviihdejärjestelmä kertoo latauksen ja polttoaineen riittävyyden ulottuvilla olevat tankkauspisteet.

KUVA: Niko Rouhiainen

Parin tunnin ylläri.

Vanhan taloyhtiön sähkötolppa riittää mainiosti hybridin lataamiseen, mutta lämmitykseen tarkoitettu ajastinkello antaa sähköä vain kahden tunnin ajan.

KUVA: Niko Rouhiainen