BMW:n alle vuoden ikäinen lippulaiva, BMW 7, on tehnyt mahalaskun automarkkinoilla. Odotukset olivat suuret, mutta nyt seiska myy peräti 40 prosenttia heikommin kuin Mercedes-Benzin S-sarja.

Jopa Tesla Model S kolkuttelee aivan BMW:n 7:n kannoilla myytyjen autojen määrässä.

Ensi vuonna kilpa vain kiristyy, kun Audi esittelee uuden, ainakin osittain itseajavan A8:n.

Uutistoimisto Bloombergin lähteen mukaan BMW:llä on jo pelastussuunnitelma: tarkoituksena on tuoda 7-sarjan sedanin rinnalle coupe-malli. Urheilullinen kaksiovinen malli olisi tulossa myyntiin vuonna 2019.

Strategia on tuttu Daimlerilta: S-sarjaa myydään peräti kuutena erilaisena versiona. Mersulla menee muutenkin lujaa: laajan mallistonsa ja erityisesti katumaasturiensa ansiosta se on myynyt tänä vuonna jo 30 000 autoa enemmän kuin BMW.

”BMW 7 ei ole saanut aikaan samaa ’vau-efektiä’ kuten uusi S-sarja”, sanoo uutistoimisto Bloombergin haastattelema analyytikko Jürgen Pieper frankfurtilaisesta Bankhaus Metzleristä.

”Siitä puuttuu se jokin.”

Autonvalmistajan oma väkikään ei ole tyytyväinen aikaansaannokseensa. Yhtiön sisällä seiskaa on moitittu siitä, että se ei ole teknisesti tarpeeksi edistyksellinen ja että sen design on tylsää. Esimerkiksi liikeohjaus, jolla voi käyttää vaikkapa radiota, ei ole sytyttänyt asiakkaita samaan tapaan kuin vaikkapa Teslan Autopilot-ajoavustin.

Audiin on taas ennakkotietojen mukaan tulossa todellinen autopilotti: autolle voi antaa ohjat maanteillä esimerkiksi ruuhkissa alle 60 kilometrin nopeuksissa. Teslassa ja Mersun E-sarjassa kädet täytyy pitää ratissa, mutta Audissa kuski voi puuhata muuta.

”Uusi Audi A8 eroaa melkoisesti nykyisestä mallista. Voisi olettaa, että BMW 7:n myynti laskee entisestään, kun A8 tulee markkinoille”, sanoo analyytikko Stuart Pearson BNP Paribas -pankista.

Luksusautot ovat saksalaisille valmistajille erittäin tärkeitä paitsi imagon, myös tuottojen kannalta. Vaikka myyntimäärät eivät päätä huimaisikaan, on kate kohdallaan. Esimerkiksi Mersun S-sarjan auton hinnasta jää valmistajan taskuun 14 prosenttia, BMW:n seiskasta 11 prosenttia.

Suomessa halvin seiskasarjalainen, hybridimalli, maksaa lähes 111 000 euroa. Hinnaston kallein on nelivetoinen bensaveriso, jonka hinta on yli 190 000 euroa.

Joissakin Keski-Euroopan maissa malliston edullisimman version hinta on 82 600 euroa.