Vuosi 2017 alkoi autokaupassa ankeissa tunnelmissa. Puheet autoveron poistosta hyydyttivät kaupanteon joksikin aikaa täysin. Notkahdus näkyy tilastoissa, sillä henkilöautojen ensirekisteröintien kasvu hiipui ja jäi vuoden 2016 tasolle, itse asiassa nelisensataa autoa pienemmäksi.

Siihen nähden Alma Talent Tietopalveluiden kokoamat autokaupan tulokset yllättävät: mediaanilukuja tarkastelemalla toimialan kasvu on kehittynyt hyvin.

Kasvulla on ollut positiivinen vaikutus kannattavuuteen, mutta toimialana autokauppa jää keskivertoa heikommaksi. Alma Talentin toimialatietokannassa on 364 toimialaa, ja niistä autokauppa on kannattavuudessa sijalla 279. Se sijoittuu siis heikoimpaan kolmannekseen. Vielä 2000-luvun alussa autokauppa oli yksi kannattavimpia toimialoja.

Vuonna 2009 Kauppalehti kirjoitti, että sikafarmareillakin menee paremmin kuin autokaupalla. Näin ei enää ole: sikafarmareilla sijoitetun pääoman tuotto oli vuonna 2017 kahdeksan prosenttia, autokaupalla 11,9.

Lähes 60 prosentilla autokaupan yrityksistä tuottoasteet ylittivät hyvänä pidetyn kymmenen prosentin rajan.

Liikevaihdon kasvu kiihtyi viime vuonna selvästi edellisiin vuosiin verrattuna. Lähes 70 prosentilla autokaupoista liikevaihto kasvoi.

Kasvuprosentti oli 7,7, kun vuonna 2016 se oli 4,6 prosenttia. Parempaa kasvua saa hakea niinkin kaukaa kuin vuosilta 2010 ja 2011, mutta silloin vauhti perustui siihen, että ala nousi finanssikriisin aiheuttamasta alamäestä.

Liikevaihdon kasvun myötä yritysten käyttökate on parantunut. Se nousi viime vuonna 2,7 prosenttiin liikevaihdosta edellisen vuoden 2,2 prosentista.

Liiketulosmarginaali nousi 2,1 prosenttiin edellisvuoden 1,8 prosentista. Vaatimattomat luvut kertovat, että autokauppa ei ole korkean katteen bisnestä, vaan tulos tehdään volyymilla.

Yli puolella autokaupoista myös euromääräinen tulos parani. Keskimääräinen tulosparannus oli kuitenkin vain 3,2 prosenttia. Toimiala on nyt oikealla tiellä, kasvussa, mutta tulosten osalta kasvuvauhti on varsin hidas.

Vahvinta kasvu oli suurilla, liikevaihdoltaan yli 40 miljoonan euron yrityksillä. Pienet, alle 12 miljoonan euron yritykset ja keskisuuret yritykset eivät kasva yhtä voimakkaasti.

Kannattavinta toiminta on kuitenkin pienillä yrityksillä. Niillä sijoitetun pääoman tuotto on 16,3 prosenttia.

Suurilla ja keskisuurilla autokaupoilla on kannattavuusongelma. Tappiollisten autoliikkeiden määrä on kuitenkin edellisvuosiin verrattuna vähentynyt.

Noin joka kymmenes autokauppa on ”kriisiyritys”; ylivelkainen tai velanhoitokyvyltään huono. Kriisiyrityksillä konkurssiriski on korkea. Koko maassa riskiyrityksiä kaikilla toimialoilla on seitsemän prosenttia, joten sikälikin autokauppa häviää keskivertofirmoille.

Lohtuna on, että autokauppojen taseet ovat pääosin vahvoja ja omavaraisuusasteet hyvällä tolalla.

41 prosenttia alan yhtiöistä on nettovelattomia. Ylivelkaisia on vain 15 prosenttia.

Vain 13 prosentilla vakavaraisuus on heikko. 47 prosentilla omavaraisuusaste on erinomainen.

Autokaupalla menee nyt edellisiin vuosiin verrattuna vaihteeksi kohtuullisen hyvin, mutta toimialojen välisessä vertailussa se pärjää heikosti.

Ala on petrannut tuloskuntoaan. Taseet ovat terveitä ja kasvuvauhti on kohtuullinen, mutta kannattavuudessa on toivomisen varaa. Uhkana on, että tuloskasvu alkaa hyytyä.

Millä alan yritykset sitten tekevät euronsa? Monille raha tulee muualta kuin varsinaisesta autokaupasta, sillä huoltobisneksessä pääoman tuottoaste on 18,8 prosenttia ja varaosakaupassakin vähän yli 13 prosenttia.

Näin selvitys tehtiin

Alma Talent ­Tietopalveluiden ­tietokannassa on noin 400 ­autokauppaa. Niistä puolet on nyt ­analysoitu.

50 prosentin otos antaa hyvän ­kuvan siitä, miten autokaupalla meni viime vuonna.

Analyysissa mukana olevien ­yritysten liikevaihto on keskimäärin 3,4 miljoonaa euroa.

Toimialan tuloskuntoa ­tarkastellaan tässä jutussa mediaanilukujen valossa.

”Lähes 70 ­prosentilla ­autokaupoista ­liikevaihto ­kasvoi.”